За часи незалежності України кожен уряд хвацько започатковував косметичні реформи в медичній сфері.
Однак нестабільне фінансування, низькі зарплати, неякісні ліки та корупція, яка стала звичаєм, зробили свою справу.
Система оздоровлення продовжувала гнити з середини.
На початку 2013 року країну сколихнув черговий скандал, пов'язаний з летальними випадками під час вакцинації.
У січні преса сповістила громадськість, що від вакцини, яку закупило МОЗ у фірми сина міністра охорони здоров'я Раїси Богатирьової "Фармстандарт-біолік", помирають діти.
Водночас завідуючий сектором імунопрофілактики Управління громадського здоров'я міністерства Сергій Платов запевнив, що кілька летальних випадків стосовно дітей, які перебували на вакцинації, - випадковість. На початку лютого міністр охорони здоров'я заявила, що її син не причетний до вакцинного бізнесу.
У лютому з'явилася інформація, що син Богатирьової позбувся частки акцій "Фармстандарт-біолік" під час скандалу. Не дивлячись на резонансну інформацію у пресі, ні прокуратура, ні МОЗ досі не знайшли винних.
Така мовчанка компетентних органів може призвести до того, що у 2014 році вакцину для дітей знову будуть купувати особи, які припустилися фатальних порушень у 2012 році.
Щоб навести лад в медичному господарстві, Верховна рада у травні створила тимчасову слідчу комісію з розслідування фактів порушення закону при державних закупівлях, неефективного використання державних коштів і зловживань службовим становищем з боку посадових осіб Міністерства охорони здоров'я.
24 травня парламентський комітет з питань економічної політики провів слухання "Державні закупівлі у сфері охорони здоров'я". Присутні депутати запевнили, що сприятимуть діалогу між громадськістю та новоствореною ТСК.
Тож експерти Центру політичних студій та аналітики, які теж брали участь у засіданні, вирішили розпочати власну громадську експертизу проблемних закупівель. Мета - допомогти МОЗ, прокуратурі та ТСК якнайшвидше знайти винних і убезпечити життя дітей від смертоносних корупційних дій.
Почати варто з торгів стосовно вакцини для профілактики гепатиту В для дітей, оскільки перша заборона на товари від фірми "Фармстандарт-біолік" була введена на підставі повідомлення про летальний випадок при застосуванні саме цієї вакцини - розпорядження Держлікслужби від 14 вересня 2012 року.
Як пише "Вісник державних закупівель", 4 травня 2012 року МОЗ уклало договір з "Фармстандарт-біолік" на постачання 900 тис доз вакцини за 7,2 млн грн.
За даними заступника міністра Романа Богачева, який уповноважений підписувати договори за результатами держзакупівель, поставка товару відбулася чотирма партіями. Перша - 1 червня 2012 року, остання - 22 жовтня 2012 року.
Відповідальною структурою за прийом та розповсюдження товару за угодою було ДП "Укрвакцина", яким керує Андрій Макаренко. Отже, останній прийом товару відбувся через місяць після заборони даної вакцини.
Хоча в розпорядженні Держлікслужби від 14 вересня 2012 року чітко вказано: "Тимчасово забороняю реалізацію та застосування імунобіологічного препарату "Вакцина для профілактики гепатиту В" виробництва "Фармстандарт-біолік".
Більше того, в розпорядженні зазначено, що всі суб'єкти господарювання були зобов'язані перевірити наявність вакцини та помістити її у карантин.
Варто наголосити, що за повідомленням МОЗ три з чотирьох поставок відбулися у жовтні 2012 року: 2, 11 та 22 числа.
Виникає логічне питання: чому відповідальні особи "Фармстандарту" постачали товар замість карантину, а представники ДП "Укрвакцина" приймали його після 14 вересня 2012 року?
До слова, в листопаді 2012 року Держлікслужба заборонила інші дві вакцини "Фармстандарту" через летальні випадки.
У грудні була заборонена ще одна серія вакцини для профілактики гепатиту В також через летальний випадок.
12 грудня 2012 року МОЗ та постачальник вакцин побачили нове розпорядження Держлікслужби.
За результатами позапланової перевірки "Фармстандарту" всім суб'єктам господарювання тимчасово заборонялася реалізація, зберігання та застосування всіх серій вакцини для профілактики гепатиту В на підставі виявлення критичних порушень промислового виробництва.
5 лютого 2013 року на засіданні робочої групи з питань ліцензування виробництва ліків Держлікслужби було вирішено призупинити виробництво "Фармстандартом" лікарських засобів у формі суспензій для ін'єкцій та інших речовин і зобов'язати виробника усунути порушення ліцензійних умов протягом року.
Держава передбачила механізм захисту від неякісного товару і недобросовісного постачальника.
В істотних умовах проекту договору, укладеного між МОЗ та переможцем торгів, чітко написано: "Якщо протягом строку придатності товар виявиться дефектним або таким, що не відповідає умовам цього договору, постачальник зобов'язаний замінити дефектний товар. Всі витрати несе постачальник".
Тобто стягується штраф у розмірі 20% вартості неякісного товару. Документацією конкурсних торгів строк придатності вакцини визначався не менше 15 місяців. Звісно, 1 440 тис грн були б не зайвими для лікування громадян, а оскільки поганою виявилася не тільки ця вакцина, штраф міг зрости в кілька разів.
На запит ЦПСА Богачев відповів, що "в момент прийняття товару не було підстав для накладання штрафу, оскільки товар відповідав вимогам договору".
Відразу виникає друге логічне питання: чому представники "Укрвакцини" та МОЗ не надіслали претензії до постачальника, щоб отримати компенсацію до держбюджету протягом строку придатності вакцини?
Врешті-решт, чому у вересні 2012 року договір не був розірваний, не були оголошені нові конкурсні торги, а на "Фармстандарт-біолік" уповноважені особи МОЗ не подали до суду, щоб захистити інтереси держави та дітей?
МОЗ у своєму листі дипломатично зазначило: "Рішенням Держлікслужби від 14 червня 2013 року (через вісім місяців після останньої поставки вакцин. - Авт.) тимчасову заборону "Вакцина для профілактики гепатиту В" було відкликано".
А те, що товар, на постачання якого була накладена заборона, активно скуповувався за гроші громадян для розповсюдження серед закладів лікування, в міністерстві воліють не згадувати.
Щоб уникнути чергової медичної катастрофи, експерти ЦПСА звернулися до народного депутата з фракції "Батьківщина" Андрія Пишного.
Він пообіцяв проконтролювати, щоб ГПУ та ТСК провели об'єктивне розслідування за зібраними фактами і відповіли громадськості на всі принципові питання.
Текст передрукован з сайту "Українська Правда" - http://www.epravda.com.ua/publications/2013/06/27/382519/
Дослідження було проведено завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ЦПСА та необов'язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюз