Описово проаналізовано новини за тиждень із 21 по 26 січня.
Замовчувані теми визначаються, по-перше, порівнянням тем, що їх подають усі вісім телеканалів (одні канали подали, інші – не подали). По-друге, порівнянням із темами, висвітленими цього ж дня інформагенціями «Інтерфакс-Україна» та УНІАН. Детальніше про методологію проведення моніторингу дивіться тут. Моніторинг за грудень 2012-го дивіться тут.
1. МАТЕРІАЛИ З ОЗНАКАМИ ЗАМОВНОСТІ (ЦЕНЗУРИ)
Загалом протягом звітного тижня січня в підсумкових випусках щоденних новин досліджуваних телеканалів була така кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (або цензури):
Таблиця 1. Кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (цензури):
Канал
|
СІЧЕНЬ
2013
|
грудень
2012
|
листопад
2012
|
жовтень
2012
|
вересень
2012
|
серпень
2012
|
Перший канал
|
30
|
27
|
35
|
43
|
38
|
32
|
«1+1»
|
19
|
21
|
24
|
18
|
15
|
26
|
ICTV
|
14
|
17
|
21
|
30
|
30
|
34
|
«Україна»
|
14
|
16
|
16
|
24
|
26
|
34
|
5-й канал
|
13
|
13
|
12
|
9
|
20
|
14
|
СТБ
|
8
|
8
|
16
|
20
|
24
|
22
|
«Інтер»
|
7
|
19
|
15
|
17
|
31
|
24
|
Новий канал
|
5
|
9
|
12
|
23
|
17
|
23
|
ТВі
|
4
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
На звітному тижні січня загальна кількість таких матеріалів у більшості каналів була майже такою, як у попередньому місяці. Різко зменшилася кількість подібних матеріалів на каналі «Інтер».
Таблиця2.Кількість матеріалів бізнесової тематики з ознаками замовності:
Канал
|
СІЧЕНЬ
2013
|
грудень
2012
|
листопад
2012
|
жовтень
2012
|
вересень
2012
|
серпень
2012
|
ICTV
|
3
|
3
|
2
|
1
|
3
|
2
|
СТБ
|
2
|
2
|
2
|
1
|
2
|
1
|
«Інтер»
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Новий канал
|
1
|
2
|
2
|
1
|
2
|
0
|
«Україна»
|
1
|
3
|
2
|
0
|
2
|
1
|
Перший канал
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
«1+1»
|
0
|
3
|
0
|
0
|
1
|
0
|
5-й канал
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
ТВі
|
0
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
На каналах групи Пінчука – матеріали про Фонд Пінчук, крім того, на СТБ вийшов сюжет про придбання Вєркою Сердючкою автівки Мерк’юрі, що може вважатися рекламним проявом, як і матеріал на «Інтері» про новий альбом гурту «Океан Ельзи». На ICTV, крім того, рекламним проявом може вважатися сюжет про те, що мережа гіпермаркетів «Епіцентр» стала титульним спонсором футбольної збірної України. На «Україні» – матеріал про захід Фонду Ахметова.
На телеканалі ТВі були також 2 матеріали, в яких за рахунок порушення стандартів балансу та повноти інформації, а головне – за рахунок грубого порушення стандарту відокремлення фактів від думок (журналістські оцінки) – інформація подавалася в негативному для влади вигляді. Як приклад, такий матеріал:
На звітному тижні січня основними темами, що подавалися каналами з грубими порушеннями журналістських стандартів, були такі:
Обвинувачення Тимошенко в причетності до вбивства Щербаня.
Попов карає чиновників за погане прибирання вулиць від снігу та льоду.
Судова відмова в касації Кабміну в справі про борг ЄЕСУ (зокрема, повідомляючи про це, ряд каналів не згадує в бекграунді те, що жодних державних гарантій не було відображено в держбюджеті).
Крім того, протягом тижня – традиційні «паркетні» матеріали про переміщення й заяви Януковича, Азарова та Рибака.
2. ЗАМОВЧУВАННЯ КАНАЛАМИ СУСПІЛЬНО ВАЖЛИВОЇ ІНФОРМАЦІЇ У СІЧНІ:
На звітному тижні січня телеканалами не оприлюднюватися такі теми, факти та думки, озвучення яких було би невигідним для влади (дані за січень 2013 року – це дані за тиждень з 21 по 26 січня, за грудень 2012 – це дані за тиждень з 10 по 16 грудня, за листопад – за тиждень з 5 по 10 листопада, за жовтень – з 8 по 13 жовтня, за вересень – з16 по 22 вересня, за серпень – з13 по 19 серпня).
Таблиця 5. Загальна кількість замовчань важливих тем, думок, фактів або бекґраундів:
Канал
|
СІЧЕНЬ
2013
|
грудень
2012
|
листопад
2012
|
жовтень
2012
|
вересень
2012
|
серпень
2012
|
Перший канал
|
89
|
71
|
102
|
77
|
118
|
97
|
СТБ
|
84
|
70
|
96
|
78
|
113
|
90
|
Новий канал
|
79
|
71
|
97
|
78
|
111
|
88
|
ICTV
|
78
|
65
|
93
|
70
|
111
|
92
|
«Україна»
|
77
|
70
|
94
|
71
|
115
|
89
|
«1+1»
|
74
|
63
|
93
|
72
|
110
|
76
|
«Інтер»
|
72
|
56
|
84
|
70
|
112
|
88
|
ТВі
|
71
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5-й канал
|
65
|
55
|
89
|
63
|
93
|
82
|
Повний текст моніторингового звіту із переліком замовчуваних тем дивіться на сайті MediaSapiens http://osvita.mediasapiens.ua/material/15407.
Об’єктом моніторингу є сюжети суспільно-політичної тематики у вечірніх (головних) випусках новин на «Інтері», ICTV, «1+1», СТБ, Новому каналі, Першому національному, 5-му каналі й ТРК «Україна». Період проведення моніторингу: 21–26 січня.
Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens. У 2012 році методологія зазнала зміни, й тепер моніторинг здійснюється протягом одного тижня щомісяця.