У червні про розваги українські телеканали інформували глядачів частіше, а ніж про економіку та фінанси. На периферії уваги телебачення – реформи в Україні, боротьба з корупцією. А увага телевізійних новин до політичних подій – найнижча з 2002 року (приміром, справи Тимошенко на початку червня стосувалося не більше 1% повідомлень). Такими є результати четвертої хвилі дослідження «Моніторинг політичних новин», проведеної 6–11 червня 2011 року Академією української преси (АУП) за участі вчених Інституту соціології НАН України. Дослідження здійснювалося методом контент-аналізу на базі семи провідних українських телеканалів – «Інтера», «1+1», Нового каналу, «України», СТБ, ICTV та Першого національного.
Моніторинг свідчить про те, що телеканали в 2011 році вкрай нерівномірно висвітлюють діяльність влади та опозиції. Ця тенденція збереглася й у перший тиждень червня, коли проводилася чергова хвиля дослідження. Як і раніше, негативні оцінки адресуються переважно представникам опозиції.
В червні 74% усіх згадувань про політиків в ефірі всіх семи досліджуваних каналів стосувалися представників влади та правлячої коаліції, лише 20% – опозиції та 6% – інших політиків. (Нагадаємо, що у квітні пропорції були майже такі ж – 76%, 16%, 8%, у грудні було 63%, 30%, 7% – тобто диспропорції в увазі стабілізувалися.)
Щодо прямої мови, то 80% її належить представникам влади, 15% – опозиції, 5% – іншим політикам (у квітні було, відповідно, 74%, 16%, 10%, в лютому – 84%, 14% та 2%, в грудні – 70%, 26%, 4%).
Вражаючою, за словами президента Академії української преси Валерія Іванова, є ситуація з розподілом уваги на державному Першому національному каналі, який у перспективі має стати суспільним, але й нині існує коштом платників податків, тож має збалансовано відображати діяльність усіх політичних сил у країні, влади та опозиції. Тим часом у червні в новинах Першого національного співвідношення згадок про осіб із влади та коаліції, з одного боку, і про опозицію – з іншого – становило 86% проти 11% (85% проти 11% у квітні, 97% проти 0% у лютому, 73% проти 20% у грудні).
А пряма мова представників влади та правлячої коаліції на державному Першому національному становила взагалі 92% (опозиції та інших політиків – по 4%).
Про опозиційних політиків найчастіше – практично збалансовано – згадували в червні на СТБ – 50% (27% у квітні). На телеканалах групи Віктора Пінчука збалансованіше було представлено також і синхрони (пряму мову) представників опозиції. Найбільшою була частка синхрону представників опозиції в червні на Новому каналі (36%) та СТБ – 28% (у квітні вона становила 32% та 26%).
Взагалі ж наприкінці першої половини політичного року увага телеканалів до політичних новин додатково зменшилася. В перший тиждень червня, під час якого проводилося дослідження, тільки 14% повідомлень новинних програм провідних каналів українського телебачення стосувалися політичних подій в Україні (разом із лютим це найнижчий рівень за весь період спостережень із 2002 року). Про розваги громадян України інформували в червні частіше (15%), аніж про економіку та фінанси (12%).
Про діяльність президента Віктора Януковича йшлося у 9% повідомлень (у грудні – 6%, у лютому – 3%, в квітні – 9%). Холера та харчові отруєння – треті за популярністю події в новинах – 8%, майже так само часто фігурує в повідомленнях кримінальна хроніка – 7% (7% у квітні, в лютому – 5%). На периферії уваги телеканалів – реформи в Україні, боротьба з корупцією (по 2%).
Про пенсійну реформу протягом звітного тижня згадували двічі – на «Інтері» й ТРК «Україна». Хоча саме в цей час Верховна Рада розглядала, а 16 червня й прийняла у першому читанні урядовий законопроект стосовно реформування пенсійної системи (закон було ухвалено пізніше – 7 липня). А це питання стосується кожного громадянина країни.
Протягом чотирьох останніх місяців спостережень у новинах практично не відстежуються теми прав і свобод людини, діяльності громадських організацій. На тиждень, коли тривала червнева хвиля дослідження, припадав День журналіста, проте відносини влади та ЗМІ, нині доволі конфліктні, було подано лише у двох сюжетах на «Інтері» та «1+1». Акція Femen перед Спілкою журналістів у день професійного свята працівників медіа висвітлювалася в новинах. А от приїзд журналістів із руху «Стоп цензурі!» до резиденції «Межигір’я» з метою нагадати президенту про обіцянки показати всім охочим журналістам свою резиденцію, дані ще рік тому, було проігноровано всіма найрейтинговішими каналами України.
Таким чином, наголошують в АУП, продовжує реалізуватися стратегія відволікання громадян від соціальних та політичних проблем. Увагу відводять у бік розваг, трагічних випадків та кримінальних подій.
Ще одна невтішна тенденція: політичні новини подаються незбалансовано, з однією точкою зору, в позитивному та нейтральному контекстах. Причому, як і раніше, негативні оцінки адресуються переважно представникам опозиції.
На жаль, позитивна динаміка зростання кількості збалансованих повідомлень, яку було зафіксовано в квітні 2011-го вперше з 2005 року, зійшла нанівець. У червні тільки 15% повідомлень у цілому були з декількома точками зору, що менше, аніж у попередні місяці (у квітні 23%, в лютому 19%, в грудні 18%). Протягом усіх чотирьох місяців найбільше їх було на СТБ – 32% в червні, 30% у квітні та по 27% у лютому та грудні. Найменше їх на ICTV – 6%.
За даними моніторингу, найбільш резонансній політичній події – справі Юлії Тимошенко – в перший тиждень червня приділялося не більше 1% (!) всіх новин. Причому, тему подавали також радше однозначно: три чверті повідомлень про цю справу було дано з однією точкою зору.
Частка згадок про президента України Віктора Януковича і прем’єр-міністра Миколу Азарова зросла в ефірі семи каналів із 37% у квітні до 47% у червні (36% у лютому і 28% у грудні). Прямій мові президента найбільше часу приділяли Перший національний та «Інтер» (161 та 163 секунди відповідно). Частка прямої мови Юрія Луценка становила 6%, а Юлії Тимошенко – 4% (в квітні та грудні також 4%, в лютому лідерка БЮТ – «Батьківщини» взагалі не мала жодного випадку цитування в ефірі телеканалів).
У червні порівняно з квітнем ще значніше зменшилася увага до політичних партій (із 13% до 6%), політичних персон (із 41% до 34%) та політичних інститутів (із 69% до 65%). Особливо слід зазначити, що увага до політичних партій – найнижча за останнє десятиріччя. Серед політичних інститутів найчастіше в червні було згадувано силові відомства – 20% (16% у квітні, 23% в лютому, 19% у грудні), причому президент має тільки 12%. Силові відомства чотири місяці перебувають у фокусі уваги новин. Тобто, зазначають експерти, підтверджуються тенденції, характерні для авторитарних суспільств, – медіа відбивають безсилля політичних партій як презентантів поглядів громадян та водночас зростаючу силу каральних органів.
Примітним є те, що всі тенденції, виявлені в дослідженні АУП, співвідносяться також із результатами якісного аналізу новин восьми провідних телеканалів України щодо дотримання ними професійних стандартів інформаційної журналістики, який проводить громадська організація «Телекритика».
Нагадаємо, що в червні 2011 року на першому місці за кількістю матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності на центральних українських телеканалах знову залишається державний Перший канал, із незначним зменшенням кількості таких сюжетів зі 127 у травні до 124 у червні. Суттєво побільшало таких матеріалів порівняно з травнем на «1+1» та ICTV, завдяки чому «Інтер» посів у червні лише «почесне» 4-те місце серед каналів, які розміщують матеріали з ознаками замовності.
Ще однією тенденцією червня стало зменшення загальної кількості негативних матеріалів про опозицію. Водночас триває основна тенденція останніх місяців – у матеріалах із ознаками замовності переважно подають позитивну інформацію про дії влади.
Матеріали бізнес-тематики з ознаками замовності, які переважно рекламують бізнес чи благодійництво власників, за даними моніторингу ТК, в червні були відсутні на 5-му каналі та «Інтері». Найбільшу кількість таких матеріалів мають «1+1» та ICTV.
В аспекті порушення телеканалами журналістських стандартів у матеріалах із ознаками замовності на ICTV, СТБ і 5-му каналі в червні відчутно зросла кількість недостовірної інформації. На більшості каналів зросла кількість неточної подачі фактів.
Для реалізації політичного замовлення значну роль прогнозовано продовжують відігравати замовчання тем або їхніх складових (позицій і аргументації окремих сторін, експертних оцінок, конкретних фактів і бекґраундів), оприлюднення яких є невигідним для замовника. Хоча в червні замовчування важливих політичних тем зменшилося. Утім, це може бути пов’язано зі зменшенням кількості політичних подій. Але загальні тенденції зниження якості новин залишилися сталими.
Аналіз квітневої хвилі дослідження
Аналіз грудневої та лютневої хвиль дослідження