Схожі новини

> 11-11-2015

Моніторинг регіональних видань у вересні 2015, проведений Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, продемонстрував зростання матеріалів із ознаками замовності та неналежно маркованої реклами. Найбільшими замовниками джинси стали «Солідарність», «Опозиційний блок», «Батьківщина», «Укроп», «Самопоміч», Радикальна партія Ляшка, «Наш край», «Відродження». 

Світлана Єременко, медіа експерт та виконавчий директор Інститут демократії ім. Пилипа Орлика (ІДПО)

> 11-11-2015

Стаття Юрія Хомайка, експерта Інститут Демократії Пилипа Орлика (ІДПО), з аналізом передвиборчої кампанії у харківських ЗМІ: до речі, що стосується власників, то уважний читач і без додаткової інформації давно міг збагнути, що «Харьковские известия» хоча офіційно є «газетою Харківської міської ради» і виходять на податки громадян, насправді виступають виключно як рупор нинішнього мера, а депутати, не згодні з його політикою, зазнають на її шпальтах нещадної критики.

> 15-04-2015

16 квітня 2015 року, об 11-00 у прес-центрі «Конгрес хол» (вул. Радянська, 7, 2 поверх). Інститут демократії ім. Пилипа Орлика запрошує редакторів, журналістів, лідерів громадських організацій до обговорення питань інформаційної безпеки країни та ролі медій у стриманні інформаційної агресії з боку Росії. 

> 03-04-2015

2 квітня 2015 року у Дипломатичній академії при Міністерстві закордонних справ України  відбувся круглий стіл: «Інформаційна політика України як питання її національної безпеки», організований Київським офісом Інституту Кеннана,  Центром дослідження Росії та Програмою академічних обмінів імені Фулбрайта в Україні.

> 19-02-2015

18 лютого 2015 року, о 13:00 в Українському кризовому медіа-центрі (готель «Україна», 3 поверх, вул. Інститутська, 4, Київ) відбувся брифінг «Інформаційна ізоляція жителів окупованих територій: як змінити ситуацію?». Майже рік продовжується неоголошена війна та безпрецедентна інформаційна агресія Росії проти України. З початком АТО багато експертів наголошували на тому, що Україна програє інформаційну війну. Але… Досі не розроблено продуманої узгодженої Стратегії інформаційної політики держави. 

> 17-02-2015

18 лютого 2014 року, о 13:00 в Українському кризовому медіа-центрі (готель «Україна», 3 поверх, вул. Інститутська, 4, Київ) відбудеться брифінг «Інформаційна політика держави провальна на всіх фронтах: інформаційна ізоляція окупованих територій». Спікери: Світлана Єременко, медіаексперт, керівник проекту з моніторингу регіональних ЗМІ, виконавчий директор Інституту демократії імені Пилипа Орлика (Київ); Володимир Кіпень, експерт ІДПО, кандидат філософських наук, Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу; Ігор Зоц, головний редактор газети «Донеччина».


> 25-12-2014

24 грудня Телекритика провела прес-конференцію, де повідомила результати свого моніторингу новин російських медій. «Відверта брехня, інсценізація ціною людських життів, нагнітання істерії, розпалювання міжетнічної, міжконфесійної ворожнечі, відкриті заклики до насильства - все розвивалося послідовно і було спрямовано на те, щоб люди перейшли бар'єр і почали вбивати одне одного», - сказав експерт Роман Шутов.

> 15-12-2014

Моніторинг регіональних видань напередодні позачергових парламентських виборів у жовтні 2014-го показав чергове зростання джинси. Незважаючи на зміну влади, складну ситуацію в країні у зв’язку з неоголошеною війною Росії проти України та інформаційною агресією, регіональна преса здебільшого знехтувала своєю важливою роллю щодо неупередженого інформування громадян. Журналісти забули про свою відповідальність перед суспільством, отруюючи джинсою передвиборчий інформаційний простір.

Контакти:
тел.: (044) 458-44-39
тел./факс: (044) 458-44-41
вул. Ризька, 15, Київ, 04112,
e-mail:
Інформація
  • Переглядів: 988
  • Автор: rfgtw
  • Дата: 8-07-2011
 (голосов: 0)
8-07-2011

Моніторинг журналістських стандартів і джинси, червень 2011 року

Категорія: Медіа і демократія » Медіа моніторинг

У червні 2011 року друковані ЗМІ ввійшли в період літніх відпусток та відпочинку. На практиці це означає зменшення рекламних замовлень та скороченні кількості «джинси» тієї чи іншої конкретної спрямованості, як в загальноукраїнських, так і в регіональних ЗМІ. Продовжує зростати кількість неналежно маркованих матеріалів. Найвищий рівень дотримання журналістських стандартів загальнонаціональних видань показало видання "Кореспондент".

Загальноукраїнські видання

Газета «Коментарі» за показниками дотримання журналістських стандартів іде ніс-в-ніс із журналом «Кореспондент» відстаючи від нього на одну соту бала, середній бал газети – 5,77. Порушення стандартів балансу, оперативності, точності й повноти подачі інформації не виявлено, традиційно газета недостатньо дотримується стандарту посилання на джерела (достовірність, показник 0,83 при макс. 1). Цього місяця неналежно маркованих матеріалів – на сірому фоні – у газеті було 14, при загальній кількості матеріалів за місяць 165. Крім того, 3 матеріали жодним чином немарковані мають ознаки «джинси», всі вони розповідають про комерційні компанії, зокрема про одну в сфері виробництва алкоголю і ще одну в сфері виробництва пива .

У журналу «Український тиждень» показник дотримання стандартів стабільно тримається біля п’яти із чвертю, цього місяця – 5,25 рівно.  Нижчий бал журналу порівняно з іншими київськими тижневими виданнями цього місяця спричинений провалом за стандартом відділення фактів від коментарів – лише 0,44 бала, тобто цього місяця даний стандарт дотримано менше ніж у половині матеріалів. Імовірно це значною мірою спричинено тим, що журнал частково  ідентифікує зовнішніх авторів (матеріали яких фактично є їх авторськими колонками, а не позицією видання), але частину з них – ні. «Джинсових» або неналежно маркованих матеріалів цього місяця виявлено не було, а загалом УТ випустив у червні  141 матеріал.

Журнал «Кореспондент», як уже зазначалося вище, ледь обігнав «Коментарі» з показником 5,78. Цього місяця виданням усі професійні стандарти було витримано, окрім забезпечення балансу думок/точок зору (показник – 0,78). Прихованої реклами журнал не розміщував, але неналежно маркованих рекламних матеріалів  вдалося нарахувати 9 (у журналі вийшло впродовж місяця 231 матеріал). Але неприємно «здивував» «Кореспондент» не журналістським матеріалом, а рекламою алкоголю – зображення пляшки горілки «Хортиця» (з 1 січня 2010 року реклама алкогольних виробів заборонена в усіх друкованих ЗМІ, крім спеціалізованих – абзац 4 част. 2 ст. 22 ЗУ «Про рекламу»).

Газета «Экономические Известия», показала найвищий серед щоденних видань рівень дотримання професійних стандартів, цього місяця – 5,59 рівно. Слід відмітити, що абсолютна більшість матеріалів мають високі бали по кожному із стандартів. Проте, як вже було відмічено в попередніх моніторингах, ряд статей під єдиною тематикою (судова влада) мають дещо нижчі показники, що певним чином знижує загальний бал видання. Джинсових матеріалів з ознаками прихованої реклами виявлено не було. Вже в котрий місяць поспіль у виданні «Экономические Известия» джинса відсутня. Відсутні також неналежно марковані матеріали, що може слугувати прикладом для інших видань.

У загальноукраїнській газеті «Факти» загальна оцінка видання дещо підвищилась порівняно з минулим місяцем, середній бал газети – 5,00 рівно. Найчастіше у виданні порушується стандарт балансу думок і точок зору. Видання залишається лідером за розміщенням джинсових матеріалів. В цьому місяці у виданні було знайдено 11 джинсових та 2 неналежно марковані матеріали.

В газеті «Сегодня» показник дотримання стандартів – 4,77 рівно. Основним стандартом, який часто порушуються у матеріалах є «баланс думок і точок зору». Джинсових матеріалів у виданні традиційно не було. Що з іншого боку компенсується великою кількістю неналежно маркованих матеріалів. Їх було знайдено – 15. Зазначені матеріали газети «Сегодня» розміщуються під рубриками «Новости компании», «Открытое письмо», «Спонсорство», «PR», що вводить споживача в оману, оскільки може сприйматися ним як журналістські та інформаційні матеріали. Розміщення таких матеріалів суперечить статтям 1, 5, 7, 9, 10 Закону України «Про рекламу», відповідно до яких може бути визначено як недобросовісна реклама.

В загальноукраїнських виданнях, в цьому місяці також відсутня політична джинса (на відміну від регіональних видань). При цьому присутня джинса комерційна. У цьому місяці друковані ЗМІ ввійшли в період літніх відпусток та відпочинку. На практиці це означає зменшення рекламних замовлень та скороченні кількості «джинси» тієї чи іншої конкретної спрямованості, як в загальноукраїнських, так і в регіональних ЗМІ. Продовжує зростати кількість неналежно маркованих матеріалів.

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

Немарковані (джинса)

Умовно

марковані

Всього

Комерційні

Політичні

Всього

 

Факты

11

0

11

2

11

Сегодня

1

0

1

14

15

Экономические Известия

0

0

0

0

0

Коментарі

3

0

3

13

16

Кореспондент

0

0

0

9

8

Український тиждень

0

0

0

0

0

 

15

0

15

38

50

 

ДОНЕЦЬКІ ВИДАННЯ

У червневих «Донецьких новинах», як зазначають експерти, опубліковано кілька аналітичних матеріалів про майбутні реформи, незважаючи на те, що деякі законопроекти не пройшли навіть перше слухання і, можливо, не будуть прийняті зовсім. Тим не менше, газета приділяє дуже велику увагу темі очікуваних реформ і віддає значну частину газетних площ, у той час як актуальні проблеми з реалізацією вже прийнятих законів, залишаються без уваги. Тому у експертів виникає питання: «Це прогнози або спроба втекти від дійсності?». Так, наприклад, матеріал «Атака на пільги» містить наступні формулювання «проте є надія ..., якісь кошти влада обіцяє закласти ...» і т.д.

При цьому, варто відзначити позитивні тенденції, які зберігаються в газеті «Донбас». Матеріали, пов'язані з проблемами малих міст завжди цікаві, актуальні і мають високу оцінку.

Як і раніше, на думку експертів, в «Муніципальної газеті» дуже мало матеріалів для оцінки на журналістські стандарти. Стаття «Безкоштовні гойдалки летять, летять, летять ...» інформує читача про те, що компанія «Метінвест» сплатила атракціони в міському парку на два дні і кожен бажаючий міг безкоштовно скористатися такою щедрістю. Автор статті зазначає, що, так компанія компенсувала жителям міста «збиток», завдані під час святкування ювілею «Метінвесту», коли основна частина парку була закрита для відвідувачів (що й викликало обурення городян). У той же час видання не публікувало матеріали про цей резонансний факт, зате розмістило хвалебний розповідь про те, як чудово городяни покаталися на безкоштовних атракціонах.

Матеріали, інформаційним приводом для яких послужив конкурс краси "Міс Донбас Опен", опубліковані майже у всіх виданнях, що підлягають моніторингу, експерти віднесли до розряду комерційної джинси. По-перше, "Панорама", "Донецькі новини" і "Донбас" розмістили на своїх сторінках по кілька текстів, присвячених конкурсу - анонси, репортажі, підсумки конкурсу (подібне кількість матеріалів, вважають експерти, надмірним в співвідношенні з масштабом і соціальною значимістю події ). По-друге, анонси заходи містили детальну інформацію про спонсорів конкурсу та інші дані комерційного характеру. По-третє, всі матеріали виключно позитивні, не містять критичної точки зору, а також відсутній думки незалежних експертів (в журналістських текстах виступають коментаторами лише організатори конкурсу). Таким чином, кількість текстів, їх об'єм і тональність дають підстави припускати, що матеріали носять замовний "джинсовий" характер.

Що стосується політичної джинси, слід зазначити, що в червні місяці зберігаються попередні тенденції: нардепи - Петро Симоненко, Медведчук, Бахтєєва і депутат Донецької міської ради Олександр Адамов.

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

Немарковані (джинса)

Умовно

марковані

Всього

Комерційні

Політичні

Всього

 

«Донецкий кряж»

3

8

11

-

11

«Донецкие новости»

13

9

22

14

36

«Панорама»

10

2

12

-

12

«Вечерний Донецк»

6

4

10

5

15

«Муниципальная газета»

1

2

3

-

3

«Донбасс»

14

1

15

-

15

 

47

26

73

146

92

 

Львівські видання

У червні 2011 року львівські ЗМІ ввійшли в період літніх відпусток. На практиці це означає зменшення рекламних замовлень та скороченні кількості проплачених публікацій тієї чи іншої конкретної спрямованості. Також помітна тенденція до дедалі рідшої появи у ЗМІ неналежно маркованої реклами, такої як проведення аукціону чи судового засідання у рубриці „оголошення”.

Політична джинса стабільно займає своє місце. Щоправда, її все ще дуже мало. Однак, невдовзі гаряча політична осінь напередодні парламентських виборів, а отже для ЗМІ все найцікавіше відбуватиметься попереду. Саме в цей час для представників журналістської професії назріє спокуса та тест на випробування власної професійної та позиційної спроможності.

Львівські видання у червні переживають тимчасове літнє затишшя, проте для задоволення побажань рекламодавців все ж розміщують так звану комерційну джинсу – замовні матеріали, метою яких є висвітлити певну проблему, однак подати її як суспільно важливу, щоб зацікавити тих, хто небайдужий до свого здоров'я або ж має певні вади. Так, поруч із публікаціями на актуальні суспільно-політичні теми зовсім непомітно, без будь-яких рекамних позначок вписався матеріал „Сексуальні проблеми мають вирішення” у газеті „Високий Замок” № 106 (4486)за 16-22 червня 2011 року. У матеріалі читачам видання турботливо рекомендують лікування та проходження діагностики у клініці „Оксфорд медікал Львів”. І це лише – один з прикладів розміщення комерційної джинси у газетах Львівщини.

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

Немарковані (джинса)

Умовно

марковані

Всього

Комерційні

Політичні

Всього

 

Новий погляд

0

0

0

0

0

Високий Замок

7

9

16

30

46

Ратуша

0

0

0

0

0

Львівська пошта

1

0

1

32

33

Львівська газета

1

2

3

6

9

Експрес

14

1

15

0

15

 

23

12

35

70

103

 

 

 

Кримські видання

Найбільшим покупцем інформації без грифу «реклама» виявилась газета «События». Збільшилася кількість політичною джинси, найчастіше це публікації від імені В. Медведчука.

Серед комерційної джинси як і раніше  більшість матеріалів складають ті, що розміщуються за довгостроковими договорами("Віконні технології", "Кредитпромбанк"  в "Первой крымской",  "Адвокат Дмитро Титаренко", "Журнал "Соціальна країна"" в "Событиях", "Фінансові консультації" в "Севастопольськой газете").  Не маркувалися і є замовними матеріали про акції, які проводять оператори мобільного зв'язку у продовж курортного сезону (МТС, «Кіївстар»). "Крымская правда" опублікувала замовні матеріали про Бахчисарайський винзавод на спеціальному вкладиші (№113, від 23.06.11). Більшість видань  як і раніше не маркують рекламні блоки, вважаючи, що це і так очевидно ("Первая крымская", "Крымское время», «События»").

Порушується стандарт збалансованості думок у більшості матеріалів газети "Крымская газета" та "Крымское время", факти не відділяються від коментарів у газетах "Голос Крыма", "События", недостатньо представлена інформація із проблеми - немає пояснень експертів, історії питання у газетах "Крымское время" та "Севастопольская газета". Професійні стандарти дотримуються в більшості матеріалів газет "Первая крымская" та "Крымская правда".

Із-за фінансових труднощів  "Крымская газета"  скоротила кількість виходів на тиждень з п'яти до одного, у кожному номері друкуються лише короткі новини та великі замовні і рекламні матеріали.

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

Немарковані (джинса)

Умовно

марковані

Всього

Комерційні

Політичні

Всього

«Голос Крыма»

3

0

3

0

3

«Крымская газета»

6

1

7

0

7

«Крымская правда»

6

0

6

5

11

«Крымское время»

0

5

5

0

5

«Первая крымская»

18

2

20

0

20

«Севастопольская газета»

4

1

5

0

5

«События»

21

2

23

1

24

 

58

11

69

6

75

 

* Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації як у цілому так і в частині якогось певного видання або матеріалу є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру. Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі є оціночним судженням експертів і не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за опубліковані матеріали. 

** під стандартом "достовірності (посилання на джерела)" в моніторингу мається на увазі наявність достатніх посилань в матеріалі на компетентні джерела. Детальніше в методиці моніторингу та нормативній довідці.

 

Інститут масової інформації (www.imi.org.ua)

 

Мітки: джинса, моніторинг, ІМІ, стандарти