Схожі новини

> 12-07-2012


Телекритика оприлюднила звіт про дотримання професійних стандартів у новинах регіональних телеканалів Криму, Львова та Харкова. Людей продовжують годувати замовними матеріалами та плітками. ДТРК Крим перевищила всі очікування й розміщувала найбільше новин з ознаками замовності у порівнянні з іншими колегами по цеху. 

> 03-07-2012

Український освітній центр реформ оприлюднив аналітичний моніторинговий звіт друкованих та Інтернет медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів за травень 2012. Моніторинг охоплює Львівську, Донецьку, Харківську, Сумську, Вінницьку області та Автономну Республіку Крим. Кожний регіон  представлений шістьма регіональними друкованими та двома он-лайн виданнями .

> 08-05-2012

Кримська моніторингова група оприлюднила березневий звіт з якості місцевого друкованого та он-лайн контенту та кількості матеріалів з ознаками замовності. Лише третина суспільно значущих матеріалів в друкованих ЗМІ виявились збалансованими. У порівнянні з вереснем 2011 року, найбільше погіршила свої показники збалансованості газета "Крымское время" - доля збілінсованих матераілів зменшилась з  57% до 7% у березні. В трохи більше половині випадків (55%) журнаілсти надають повну інформацію з тематики статті, решта матераілів подаються без відповідних бекграундів та експертного коментування, що обмежує читачів у сприйнятті важливості описаної проблеми та усвідомлення її можливих наслідків.

> 10-04-2012

Інститут масової інформації оприлюднив березневий звіт моніторингу національних друкованих медіа щодо дотримання ними професійних стандартів журналістики та розміщення прихованої реклами: частка політичної джинси зросла.

> 27-02-2012

Академія української преси (АУП) проведе презентацію результатів моніторингу теленовин восьми національних телеканалів України. Моніторинг дозволяє оцінити збалансованість, політичну забарвленість та увагу телеканалів до різних політичних партій та особистостей. Презентація проходитиме у вигляді медіа-ланчу. Запрошуються представники медіа.

> 10-11-2011

Академія української преси опублікувала жовтневі результати моніторингу теленовин: частка синхрону в новинах домінує

> 01-11-2011

Огляд дворічного моніторингу теленовин Телекритикою: кількість "джинси" збільшилась в 4,7 раз.

> 10-10-2011

АУП: дві третини громадян не отримують об'єктивної картини з теленовин

Контакти:
тел.: (044) 458-44-39
тел./факс: (044) 458-44-41
вул. Ризька, 15, Київ, 04112,
e-mail:
Інформація
  • Переглядів: 51
  • Автор: Mariya
  • Дата: 3-07-2012
 (голосов: 0)
3-07-2012

Кожен п’ятий журналістський матеріал у регіональній пресі містить ознаки замовності

Категорія: Медіа і демократія » Медіа моніторинг

Аналітичний моніторинговий звіт (травень, 2012)

Кожен п’ятий журналістський матеріал у регіональній пресі містить ознаки замовності

У травні Український освітній центр реформ продовжив моніторинг друкованих та Інтернет медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів. Моніторинг охоплює Львівську, Донецьку, Харківську, Сумську, Вінницьку області та Автономну Республіку Крим. Кожний регіон  представлений шістьма регіональними друкованими та двома он-лайн виданнями . В цьому звіті наведено результати травневого моніторингу, що здійснювався з 21 до 27  травня 2012 року. Всього було проаналізовано 651 матеріал друкованих видань та 252 матеріали он-лайн видань.

Моніторинг недобросовісної реклами («джинса» та немаркована реклама)

Регіональні друковані та Інтернет медіа всіх регіонів продовжують розміщувати значну кількість матеріалів з ознаками замовності та неналежно маркованої реклами. Майже кожен п’ятий матеріал місцевих журналістів у друкованих медіа (22, 4%) містить ознаки замовності. У травні частка політичної «джинси» в регіона


Загалом, по шести регіонах частка матеріалів з ознаками замовності політичного спрямування склала 40%, що вище за частку неналежно маркованої реклами (26%) та «джинси» комерційного характеру (34%).льній пресі  збільшилась до 40% у порівнянні з 37% у квітні та березні.

Відсоток неналежно маркованої реклами зменшився до рівня 26% з 33% у квітні. Регіональні ЗМІ продовжують приховувати рекламу відволікаючими позначеннями на кшталт «оголошення», «партнери»,  «інтерв’ю» тощо; тим самим порушують закон про рекламу, який вимагає позначень словами «реклама» або «на правах реклами». Діаграми, що наведені нижче, показують, що найбільше матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності зафіксовано експертами у Сумах – 32,6%, Вінниці -32,5% та Донецьку - 26,3%. Найменше замовних публікацій – у Львові (11,4%). У  Харкові кількість таких матеріалів помітно зменшилась (у квітні - 26,6%, у травні – 12,1%). 

У травні експерти звернули увагу, що в кількох регіональних виданнях відсоток політичної джинси сягає або перевищує половину оцінених матеріалів: «33 канал» (Вінниця) - 52,6%, «Панорама» (Суми) - 52,5% «Главное» (Харків) – 47,1%  «Білопільщина» - 46,7% (Суми), «Ваш шанс» (Суми ) - 46,6%. В донецьких виданнях «Вечерний Донецк» (33,3%) та «Донбас-неделя» (33,3%) та кримських«Голос Крыма» (37,2%) та  «События» (30%) кожен третій матеріал  містить ознаки політичної замовності.

У друкованих виданнях Львівської області протягом березня, квітня і травня кількість матеріалів з ознаками політичної та комерційної «замовності» найменша у порівнянні з іншими регіонами, де проводилась оцінка. Зокрема, у травні, не було зафіксовано жодного матеріалу з ознаками «замовності» у львівській газеті «Експрес». Найвищий показник «джинси» у Львівській пресі – у газети «Високий замок» - 22, 73%.

Неналежно марковані матеріали переважали у Вінниці – 10,7% та  Донецьку -9,7%.

В Інтернет виданнях всіх регіонів, окрім Вінниці, значно знизився рівень джинси в Інтернет виданнях.

В он-лайн виданнях у травні найбільший відсоток «джинси» розміщували новинні сайти Вінниці - 26,4% та Сум - 16,7% . Порівняно з попередніми місяцями, змінилась на краще ситуація у Донецьку: якщо у березні експерти зафіксували 37,7% он-лайн новин з ознаками замовності, то у квітні цей показник знизився до 4,7%, а в травні - до нуля; Львові  - 6%  (у квітні 13,1%) та Харкові - 4,5% (у квітні 13,1%).

Серед он-лайн видань найбільше матеріалів з ознаками політичної замовності зафіксовано на сайтах: «Суми - інфо» - 33,5%, «Вінниця інфо» – 27,8%, львівський сайт Zаxid.net  - 7,1%, харківський «Статус кво» - 8,9% від усіх матеріалів. 

Як зазначив експерт Отар Довженко, левову частку матеріалів із ознаками замовності у львівських ЗМІ становили іміджеві публікації лідера партії «Україна-Вперед!» Наталії Королевської. Такі матеріали виявлено у більшості досліджуваних газет (за винятком «Ратуші» та «Експресу»).  Також низка матеріалів з ознаками замовності стосувалась партії «Фронт змін».

Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ

Усереднений показник якості регіональної преси після різкого падіння у квітні до 3,09, почав зростати. У травні середній 

бал дотримання журналістських стандартів у пресі Львівської, Донецької, Харківської, Сумської та Вінницької областей та Криму  становив 3,22 бали з можливих 6-ти. Найвищі середні бали, згідно оцінок експертів, отримали медіа Харкова (4,06), Вінниці (3,96) та Львова (3,94). У квітні лідером з дотримання стандартів  були ЗМІ Вінниці, які отримали 4,12 з можливих 6, а в травні – львівські газети (4,03).

На думку експертів, у всіх регіонах, де оцінювалися публікації,  журналістським матеріалам у травні найчастіше бракувало балансу думок  (середній бал 0,39) та повноти представлених фактів – 0,52. Наприклад, у Львові 29% друкованих публікацій були визнані збалансованими та 52%  - повними. Вінницька преса запропонувала читачам 38% збалансованих та 46% повних від усіх оцінених матеріалів.  

Помітно слабким є дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів (0,57). Найнижчий бал за цим стандартом у сумської преси  0,42 бала з 1 та у кримської - 0,47, найвищий – у Харкова (0,73).

На думку регіональних експертів місцеві медіа найкраще дотримуються  стандартів достовірності (посилання на джерела) - 0,81 бала, точності - 0,81 бала та оперативності - 0,67. Ці показники залишаються майже незмінними у порівнянні з березневими (достовірність - 0,82 бала, точність - 0,80 бала, оперативність - 0,65).

Травневі он-лайн новини дещо краще дотримувались тих самих стандартів у травні. Традиційно не дотримуючись балансу при висвітленні суспільно важливих подій (31% збалансованих новин), Інтернет - журналісти подають новини дещо повніше (56%) й точніше (87%), а в 71% повідомлень краще відокремлювали власні думки від фактів, ніж преса.

 Детальніше про ситуацію у регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР: http://cure.org.ua/ua/proekti/potochni-proetki/montoring-profesjnih-sta.html.

УОЦР використовує методологію моніторингу, що розроблена проектом «У-Медіа» Інтерньюз Нетворк (umedia.kiev.ua) спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (www.telekritika.ua).
Стисло про методологію

Моніторинг проводиться один раз на місяць по плаваючому графіку 1-3-2-4 тиждень. Експертами здійснюється оцінка засобів масової інформації власних регіонів та перехресне оцінювання за ротаційним планом, що дає можливість об’єктивного підходу.

Критеріями для відбору засобів масової інформації були суспільно-політична значимість, що стосується інтересів та прав більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад читацької аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.

Кінцева оцінка проводиться за усередненими показниками, розрахованими на базі зведених власної та перехресної оцінки кожного регіону за відповідний період.

Моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьма критеріями: 1.Баланс думок / точок зору ; 2.Оперативність; 3.Достовірність (посилання на джерела); 4.Відокремлення фактів від коментарів; 5.Точність; 6.Повнота представлення фактів /інф. по проблемі.

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Експертні групи сформовані з медіа експертів, викладачів факультетів журналістики, соціологів та працюючих журналістів по три особи в кожній регіональній групі. Робота експертів координується партнерськими організаціями УОЦР: Львівським прес-клубом, Агенцією регіонального розвитку (Донецьк), Харківським прес-клубом, Сумським та Вінницьким прес-клубами. Інформацію про експертів можна отримати на сайті Українського освітнього центру реформ: http://cure.org.ua.

Контакти:

Світлана Єременко, менеджер проекту, тел. 050 470 11 59, [email protected]