Схожі новини

> 11-11-2015

Моніторинг регіональних видань у вересні 2015, проведений Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, продемонстрував зростання матеріалів із ознаками замовності та неналежно маркованої реклами. Найбільшими замовниками джинси стали «Солідарність», «Опозиційний блок», «Батьківщина», «Укроп», «Самопоміч», Радикальна партія Ляшка, «Наш край», «Відродження». 

Світлана Єременко, медіа експерт та виконавчий директор Інститут демократії ім. Пилипа Орлика (ІДПО)

> 11-11-2015

Стаття Юрія Хомайка, експерта Інститут Демократії Пилипа Орлика (ІДПО), з аналізом передвиборчої кампанії у харківських ЗМІ: до речі, що стосується власників, то уважний читач і без додаткової інформації давно міг збагнути, що «Харьковские известия» хоча офіційно є «газетою Харківської міської ради» і виходять на податки громадян, насправді виступають виключно як рупор нинішнього мера, а депутати, не згодні з його політикою, зазнають на її шпальтах нещадної критики.

> 15-04-2015

16 квітня 2015 року, об 11-00 у прес-центрі «Конгрес хол» (вул. Радянська, 7, 2 поверх). Інститут демократії ім. Пилипа Орлика запрошує редакторів, журналістів, лідерів громадських організацій до обговорення питань інформаційної безпеки країни та ролі медій у стриманні інформаційної агресії з боку Росії. 

> 03-04-2015

2 квітня 2015 року у Дипломатичній академії при Міністерстві закордонних справ України  відбувся круглий стіл: «Інформаційна політика України як питання її національної безпеки», організований Київським офісом Інституту Кеннана,  Центром дослідження Росії та Програмою академічних обмінів імені Фулбрайта в Україні.

> 19-02-2015

18 лютого 2015 року, о 13:00 в Українському кризовому медіа-центрі (готель «Україна», 3 поверх, вул. Інститутська, 4, Київ) відбувся брифінг «Інформаційна ізоляція жителів окупованих територій: як змінити ситуацію?». Майже рік продовжується неоголошена війна та безпрецедентна інформаційна агресія Росії проти України. З початком АТО багато експертів наголошували на тому, що Україна програє інформаційну війну. Але… Досі не розроблено продуманої узгодженої Стратегії інформаційної політики держави. 

> 17-02-2015

18 лютого 2014 року, о 13:00 в Українському кризовому медіа-центрі (готель «Україна», 3 поверх, вул. Інститутська, 4, Київ) відбудеться брифінг «Інформаційна політика держави провальна на всіх фронтах: інформаційна ізоляція окупованих територій». Спікери: Світлана Єременко, медіаексперт, керівник проекту з моніторингу регіональних ЗМІ, виконавчий директор Інституту демократії імені Пилипа Орлика (Київ); Володимир Кіпень, експерт ІДПО, кандидат філософських наук, Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу; Ігор Зоц, головний редактор газети «Донеччина».


> 25-12-2014

24 грудня Телекритика провела прес-конференцію, де повідомила результати свого моніторингу новин російських медій. «Відверта брехня, інсценізація ціною людських життів, нагнітання істерії, розпалювання міжетнічної, міжконфесійної ворожнечі, відкриті заклики до насильства - все розвивалося послідовно і було спрямовано на те, щоб люди перейшли бар'єр і почали вбивати одне одного», - сказав експерт Роман Шутов.

> 15-12-2014

Моніторинг регіональних видань напередодні позачергових парламентських виборів у жовтні 2014-го показав чергове зростання джинси. Незважаючи на зміну влади, складну ситуацію в країні у зв’язку з неоголошеною війною Росії проти України та інформаційною агресією, регіональна преса здебільшого знехтувала своєю важливою роллю щодо неупередженого інформування громадян. Журналісти забули про свою відповідальність перед суспільством, отруюючи джинсою передвиборчий інформаційний простір.

Контакти:
тел.: (044) 458-44-39
тел./факс: (044) 458-44-41
вул. Ризька, 15, Київ, 04112,
e-mail:
Інформація
  • Переглядів: 1184
  • Автор: rfgtw
  • Дата: 1-11-2011
 (голосов: 0)
1-11-2011

Дворічний моніторинг теленовин: джинса зростає, якість падає

Категорія: Медіа і демократія » Медіа моніторинг

 

Моніторинг теленовин в динаміці 2009 – 2011

 

В умовах, коли медіа професіонали говорили про погіршення умов для роботи мас медіа, посилення цензури та погіршення якості новин, ринку не діставало кількісних показників для підтвердження або спростування закидів про погіршення новин та якості медійної інформації.  Саме ці дані запропонувала Телекритика, розпочавши спільно з «У-Медіа» моніторинг якості телевізійних новин на восьми національних телеканалах України. Моніторинг тривав останні два роки й був зосереджений на виявлені новин, що містили в собі ознаки замовності або прихованої реклами та подавались під виглядом звичайних новин. Експерти оцінювали кожен сюжет підсумкових випусків новин телеканалів, зосереджуючи увагу на тематиці, що становить суспільний інтерес.

Згідно з даними моніторингу щодо матеріалів з ознаками прихованої реклами, до яких експерти відносили й можливі факти цензури або самоцензури на телеканалах, можна відзначити кількаразове зростання такого роду матеріалів в новинах восьми каналів.

 

На Діаграмі 1 показано, як кожного місяця кількість матеріалів з ознаками замовності поступово зростала у порівнянні з тим же місяцем попереднього року. Одним з показових місяців є вересень – загальна кількість «джинси» у січні 2011 року в 4,7 разів більша за той самий місяць у 2009 році. Загалом, середньо-щомісячний показник джинси в теленовинах виріс з 181 у 2009 році до 443 у 2010 та 628 у 2011.   

Діаграма 2 відображає загальну кількість джинси на восьми каналах починаючи з серпня 2009 року по вересень 2011. У передвиборчий період боротьба кандидатів знайшла своє відображення в політичній «джинсі», що переважала у новинах в грудні 2009 та січні 2010. Й згодом після виборів, одномісячне затишшя змінюється зростаючим валом односторонніх новин, що стає нормою для більшості каналів. За думкою експертів зміна в новинних настроях було зумовлена залякуванням редакцій з боку нового керівництва країни та бажанням власників каналів пристосуватись до нової влади. У 2011 році ситуація не покращується, а навпаки, перетворюється на критичну – кількість замовчувань та новин з ознаками замовності та цензури різко зростає.

 

Поглянувши на частку каналів у щомісячному потоці неякісних новин, ми спостерігаємо непереможне лідерство Першого Національного, Інтера, ICTV та каналу Україна у розміщенні подібних матеріалів.

Заради деталізації аналізу якості новин у 2010 році до моніторингу «джинси» Телекритика додала аналіз новинного контенту на відповідність шістьом базовим критеріям якості медіа контенту, а саме: балансу думок / точок зору, оперативності, достовірності (посилань на джерела), відокремлення фактів від коментарів, точності, повноти представлення фактів /інформації по проблемі. Матеріал міг отримати один бал за дотримання одного з критеріїв, тобто шість максимальних згідно методиці.

В динаміці можна побачити, що якість новин за 6-ма базовими стандартами у вересні 2011 року погіршилась порівняно з травнем 2010. Помітно, що в період сезонних відпусток спостерігалось покращання якості новини, які згодом спадало, щойно доходило до висвітлення актуальних тем, як то зниження соціальних стандартів, зниження рейтингів партії регіонів, акції протесту та дії уряду та судів по забороні будь яких протестів тощо. Йдеться про значний перелік тем, які б могли надати глядачам більш повну картину дійсності щодо політичних ігрищ та суспільних наслідків, які мають рішення, що приймаються урядом. Особливим табу користувались теми щодо скорочення прав та свобод громадян, загрози свободі слова, спроби тиснути на засоби масової інформації та окремих журналістів. В середньому за місяць, кожен канал замовчував 56 суспільно важливих тем у липні 2010 року, а в вересні 2011 таких тем на кожен канал припадало вже 456. При цьому, найбільше тем замовчував Перший національний (Діаграма 4.а). Можна побачити різкий сплеск замовчування тем відразу після місцевих виборів в жовтні 2010 року й до сьогодні. При цьому, канали поводяться майже однаково протягом усього досліджуваного періоду.

 

 

 

 

Аналіз каналів окремо показав, що СТБ довгий час залишався лідером у дотриманні стандартів, в середньому, отримуючи від 3,77 до 4,26 балів з можливих шести за кожний сюжет новин. Найгіршими за якістю були новини ICTV, які жодного разу не отримали більше за 3,09 балів з 6 можливих. У липні 2011 року якість новин на СТБ помітно погіршилась, перевівши канал із лідерів на третє місце (див. Діаграму 6). Експерти пов’язують падіння стандартів зміною керівництва редакції новин СТБ, яке відбулось в червні цього року.

 

 

Такий аналіз додав розуміння, за рахунок порушення яких стандартів відбувається викривлення реальності в новинах телеканалів. Експерти зафіксували системні порушення стандартів балансу думок, відокремлення фактів від коментарів та повноти інформації. Тобто, замість об’єктивного висвітлення подій, редакції новин вдаються до інтерпретацій фактів й переважно надають одну точку зору, зазвичай відображаючи провладну позицію. Відсутність повноти представлення фактів є основним методом маніпуляції в новинах, оскільки телеканали дозволяють собі висмикувати окремі відеоряди з загального контексту подій та замовчувати факти, які здатні спростувати обрану стратегію подання інформації.

 

 

Висновки: Зафіксовані порушення на національних телеканалах, аудиторія яких становить від 70 до 90% громадян в різних регіонах, свідчать про погіршення доступу громадян до інформації шляхом свідомого маніпулювання телеканалами у висвітленні суспільно значимих для країни подій.

Моніторинг здійснювала ГО Телекритика за підтримки проекту "У-Медіа".

Мітки: моніторинг, дослідження, ТВ новини